Emma, Sevan en Diane

Eerste hulp bij Huiswerk

“Eerst huiswerk maken en dan pas spelen!” Zo klinkt het in vele gezinnen op woensdagnamiddag. Voor kinderen die moeite hebben om zelfstandig hun huiswerk te maken, zijn er altijd de ouders om bij te springen. Maar wat als die ouders zelf niet voldoende kennis hebben, of er daarbovenop ook nog een taalbarrière is? 
"Het is altijd wat spannend afwachten hoeveel kinderen er zullen opdagen. Meestal komen ze mee met hun ouders, die ondertussen inkopen doen in de Sociale Kruidenier. Soms zijn het er drie, soms wel tien, vertelt Sevan. Zelf kom ze uit Irak, waar ze vroeger sales manager was. "Vandaar dat ik me meer met de cijfers bezighoud. Rekenen is voor mij ook makkelijker dan kinderen te helpen bij het lezen. Mijn uitspraak is nog niet goed genoeg en ik wil de kinderen niet verwarren”, zegt ze in perfect verstaanbaar Nederlands.
“Ons helpt het dan weer dat Sevan vlot in het Arabisch ouders te woord kan staan als dat nodig is”, aldus Diane, die buiten haar rol als ‘juf’ ook nog een nieuwkomer helpt inburgeren. “Hoe wij te werk gaan? Kinderen moeten er in de eerste plaats zin in hebben. Als ze zelf geen huiswerk willen maken, gaan wij hen niet dwingen. We proberen hen dan spelenderwijs toch tot het huiswerk te brengen”, klinkt het.
En of het een verschil maakt? De zevenjarige Emran kan dat alleen maar enthousiast beamen: “Ik reken graag, maar met de juffen hier is het nog leuker!”
“Het is fantastisch om kinderen hier van jaar tot jaar te zien groeien. En stiekem steken wij ook van hen nog iets op.”
 
Emma, Sevan en Diane


In het BZN Kansenhuis organiseren we huiswerkbegeleiding. Drie vrijwilligers staan elke woensdagnamiddag klaar om kinderen te helpen, vooral uit het eerste, tweede en derde leerjaar. 

Meer getuigenissen en verhalen