Anouk Lagae is CEO bij Accent. Ze startte haar carrière bij Unilever, en vervulde verder internationale sales & marketing rollen bij Coca-Cola en Duvel Moortgat. Voor die rollen vertoefde ze een hele tijd in de UK en Australië.
“Niets geeft me meer voldoening dan de juiste persoon op de juiste plaats te kunnen zetten binnen een bedrijf – en hen beiden zo te doen groeien en bloeien”, zegt Anouk in een interview. “Als ik dit nu op een bredere schaal kan gaan doen voor elke mogelijke kandidaat en elk bedrijf in België, dan is dat een prachtige hefboom om een meer zinvolle maatschappij te helpen creëren.”
Het begon allemaal bij juf Daisy
Wie mij ooit een belangrijke pluim gaf? Die vraag ontroert mij omdat ik dat echt nog heel goed weet. Dat was juffrouw Daisy van de derde kleuterklas. Die zag iets in mij en nam mij af en toe ’s middags apart voor extra oefeningen. Ze gaf mij aandacht en het volle vertrouwen. En zo kon ik aan het einde van de derde kleuterklas al lezen en schrijven. Ze voelde mijn honger naar kennis en kunnen heel erg aan. Dat is mij bijgebleven voor de rest van mijn leven en heeft heel hard bepaald hoe ik zelf met mensen wil omgaan. Bovendien geeft het me ook, wanneer ik pieker of ergens over twijfel, het vertrouwen dat alles goed komt.
De kracht van positiviteit
Weet je, ik heb lang in de Angelsaksische cultuur gewerkt. En je zal misschien denken: “bij Amerikanen die altijd zo overdreven positief zijn”. Maar die positiviteit is zo krachtig. Door positief te reageren, door mensen te bevestigen en te herbevestigen, gaan ze bergen verzetten. In Vlaanderen zijn wij toch een stelletje muggenzifters, vind ik. We zouden ons er meer van bewust mogen zijn hoe woorden iemands leven kunnen veranderen. Een leraar, mentor of een coach, op school, op het werk of in de sport, heeft een cruciale rol. Als je je geloof in iemand uitspreekt, verandert de hele mindset van die persoon. Dat vind ik een bijzondere verantwoordelijkheid.